torsdag den 16. oktober 2014

Konceptpræcisering - skabende og udøvende

Jeg har flere gange modtaget spørgsmål om skabende kontra udøvende kunstnere. Jeg er enig i, at det er en gråzone. Jeg prøver at præcisere konceptet hér.

Fællesworkshop på tværs af kunstarterne er begrænset til deltagelse af skabende kunstnere, der samtidig er studerende ved en af Kulturministeriets undervisningsinstitutioner - Filmskolen, Scenekunstskolen, konservatorierne, kunstakademierne, Forfatterskolen og så videre. Den kunne lige så godt have omfattet udøvende kunstnere også. Den kunne også have omfattet udøvende alene. Det gør den imidlertid ikke, selvom det også kunne have været interessant.

Der er en grund til begrænsningen. Den prøver jeg at uddybe her.

Skabende og udøvende kunstnere står over for forskellige udfordringer. Dette afspejler sig i den måde, de taler om værk på. Eftersom workshoppen eksplicit handler om den måde, man taler om værk på, er det afgørende at begrænse det rum, der tales i. Det er diffust nok i forvejen, når så forskellige skoler mødes og skal prøve at tale sig ind på hinanden.

Hvis der for eksempel opstår spørgsmål i forbindelse med for eksempel fortolkning, opgaveløsning, formidling etc. står vi over for helt andre problemstillinger, end den skabende kunstner står over for.

Derfor er workshoppen begrænset til de skabende alene, uanset at disse spørgsmål også er interessante.

Det kan være svært at afgøre, hvem der er skaberen af et værk. Denne vanskelighed støder vi oftest på i tilfælde, hvor der er mange om værket. Mens det er relativt nemt at skelne skabende fra udøvende kunstnere i for eksempel klassisk kompositionsmusik, bliver det vanskeligere i andre kunstarter. I teatrets og filmens verden er der for eksempel mange om produktionen. Hvem er skabende og udøvende her?

Uden at kunne sige det holder fuldkommen vand, prøver jeg at skelne mellem dem, der stiller en opgave og dem, der modtager den. Initiativtagerne, konceptmagerne, manuskriptforfatterne, cheferne på sættet, instruktøren, producenten kan siges at være dem, der stiller opgaven, mens andre bliver koblet på for at kunne realisere den. En skuespiller kan for eksempel sagtens siges at være (med-)skabende, men initiativet kommer ofte andetsteds fra - med mindre skuespilleren selv har skabt stykket, evt. sammen med andre.

Jeg vil sige, at Fællesworkshoppen er fuldkommen åben for andre konstruktioner end enkeltmandsskaberen, sådan som vi kender denne fra billedkunsten og litteraturen. Det kan for eksempel således være en kombination af idéperson, manuskriptforfatter, instruktør og producent, der har skabt en film. Disse er således tilsammen den skabende kunstner her - og er alle velkomne, allerhelst sammen.

Alle der derimod på mere eller mindre fortolkningsmæssig basis er medskabere eller som har løst en opgave stillet af andre tillader jeg mig at regne for udøvende - også selvom de indiskutabelt er medskabere.

Håber, dette indlæg er opklarende, selvom det bestemt ikke er uden gråzoner og ting, der kan diskuteres. Jeg er åben for nye konstruktioner af skabende kunstnere, når blot der et eller andet sted trækkes en grænse mod hele teamet. Der er nogle, der har flere tråde i hænderne end andre.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar