torsdag den 19. juni 2014

Koncept

Som studerende på kunstskolerne under Kulturministeriet har du ofte blot et tilfældigt kendskab til studerende på de skoler. Med Fællesworkshop på tværs af kunstarterne får du mulighed for at møde andre.

Fællesworkshop på tværs af kunstarterne har som umiddelbart formål at:

* give dig mulighed for at møde studerende fra andre skoler
* give dig mulighed for at opleve, hvad de andre studerende beskæftiger sig med
* give dig mulighed for at udvide netværket og måske derigennem indgå samarbejdsprojekter

Kunstskolerne i de forskellige kunstarter har forskellige undervisningstraditioner. Vi taler om værker på forskellige måder. Måderne, hvorpå vi taler om værker på, er til en vis grad traditionsbårne og går i arv fra underviser til underviser, fra elev til elev, fra underviser til elev og omvendt. Mange af traditionerne hviler på uudtalte principper og forudsætninger. Internt virker undervisningstraditionerne ofte som den naturlige måde at gøre det på. Men når man sætter institutionernes undervisningstraditioner over for hinanden ser man forskelle og ligheder.



Fællesworkshop på tværs af kunstarterne har som et andet umiddelbart formål at:

* give dig mulighed for at få øje på din egen skoles traditioner og måder at tale om værker på
* give dig mulighed for at iagttage forskellige og ligheder mellem traditionerne
* give dig mulighed for at se det usynlige og uudtalte bag traditionerne
* give dig mulighed for at blive bevidst om fordele og ulemper

Fællesworkshop på tværs af kunstarterne har som mere langsigtet mål at:
* integrere bevidstheden om undervisningstraditionen i din måde at lære på
* give dig mulighed for at udvikle undervisningstraditionen på din egen skole som en del af din egen kunstneriske udvikling
* give dig mulighed for at se, at ingen undervisningstradition er naturlig, men hænger sammen med kunstsyn, elevgruppen og værkerne, der produceres som en del af din uddannelse
* gøre dig bevidst om, at udviklingen af undervisningstraditionen følger udviklingen af kunstsyn, elevgruppen og værkerne, der produceres som en del af din uddannelse
* give dig mulighed for at gøre undervisningstraditionen til et integreret refleksivt rum for kunstnerisk udvikling for både dig og de andre studerende

Midlet er at bringe dig sammen med andre studerende fra de forskellige kunstuddannelser under Kulturministeriet i workshops med begrænset deltagerantal. Disse workshops har fokus på samtale og kritik af værker præsenteret af studerende fra de selvsamme uddannelser. Du får derved mulighed for at møde andre studerende på basis af konkrete værkpræsentationer.


Deltagergruppen er begrænset til strengt at komme fra de skabende dele af de respektive uddannelser, idet det ikke blot handler om de enkelte værker og den enkelte elev, men også om undervisningstraditionerne fra uddannelserne.

Der søges så vidt muligt at afholde workshops uden for de respektive skoler, idet "neutral grund" anses for at være det bedste sted at samtale på.

Formen på workshoppene ligger fast:

Fire studerende fra hver deres skole fremlægger et værk i en tyve minutters præsentation. Der er mulighed for at benytte performere til fremlæggelse af værket, ligesom der vil være teknisk udstyr til stede.

En vært, der enten er studerende eller udefrakommende, det vil sige ikke ansat som underviser på nogen af skolerne, modererer derefter samtalen mellem de studerende. Samtalerne finder sted i en afgrænset tidsperiode af tyve minutters varighed.


Deltagerantallet er, fraregnet de optrædende og præsenterende, begrænset til 30 med henblik på at holde samtalen inden for en workshops rammer og ånd. Hver deltager præsenterer sig indledningsvis med navn og skole. Rummet er organiseret på en måde, der stimulerer til ligestilling og direkte kommunikation mellem deltagerne. Der søges en vis balance i sammensætningen af deltagerne, således at ingen skole er dominerende.

Der afholdes to workshops per semester. Workshoppene finder sted på skiftende adresser.

Pablo Llambias, rektor, Forfatterskolen

Ingen kommentarer:

Send en kommentar